آدم‌های سمی مهلک‌تر از سم‌های اسمی! سازمان غذا و دارو درباره تزریق ژل‌های غیرمجاز هشدار داد زلزله نسبتا شدید در «نصرت آباد» سیستان و بلوچستان (۲۱ مهر ۱۴۰۳) اسرائیل با حمله به بیمارستان هلال احمر ایران مرتکب جنایت جنگی شده است اعمال‌قانون ۱۷۱۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۴ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: باید دیپلماسی علمی را فعال کرده و روش‌های علمی را بازبینی کنیم ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، میدان ده‌دی و بولوار کوثر در مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) شناسایی و پلمب یک شرکت پخش غیرمجاز دارو در مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) هزینه رفع ریجکتی ویزای کانادا بایدن: طوفان میلتون ۵۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است گلایه مردم از شلوغی بیش از حد کلینیک ویژه بیمارستان فارابی مشهد | بیمارستانی که در اولویت «تأمین» نیست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بخش‌نامه بیمه کودکستان‌ها را ابلاغ کرد ایران در نشست تغییر اقلیم جهانی به میزبانی باکو حضور می‌یابد یک بیمارستان دیگر در مرز سوریه و لبنان راه اندازی می‌شود جدول واریز حقوق مهرماه ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعلام شد فصل سرما، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا را افزایش می‌دهد حدود ۱۰ درصد جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد سالمند هستند ممنوعیت حضور پذیرفته‌شدگان دوره‌های آموزش رایگان و چهار رشته علوم پزشکی ۱۴۰۳ در کنکور ۱۴۰۴ دلیل تأخیر در واریز حقوق مهرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی چیست؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش چهاردرجه‌ای دما در بیشتر استان‌های شمالی، غربی و مرکزی کشور از شنبه تا چهارشنبه (۲۱ تا ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳) بارش باران پیش‌بینی شده است آرتروز، دردی بی‌­امان و بی‌پایان تایباد و مرز‌های شرقی کشور میزبان نخستین گروه از درنا‌های خاکستری شده‌اند
سرخط خبرها

گلایه مردم از شلوغی بیش از حد کلینیک ویژه بیمارستان فارابی مشهد | بیمارستانی که در اولویت «تأمین» نیست

  • کد خبر: ۲۹۳۹۰۳
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
گلایه مردم از شلوغی بیش از حد کلینیک ویژه بیمارستان فارابی مشهد | بیمارستانی که در اولویت «تأمین» نیست
رئیس بیمارستان فارابی مشهد: ۴۵‌ روز آینده «کت‌لب» که ترکیبی از اتاق عمل و اتاق رادیولوژی بسیار پیشرفته است راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ویزیت پزشکان و داروهایش رایگان یا بهتر بگوییم کم هزینه است. این مرکز درمانی اختصاصی سازمان تأمین اجتماعی، همه بخش‌های یک مرکز درمانی را در خود جای داده است؛ از ام‌آ‌رآی گرفته تا اورژانس و کلینیک ویژه تا آزمایشگاه و بخش‌های بستری و دیگر قسمت‌ها.

مرکز همه‌چیز‌تمام قدیمی و پاکیزه و خوش‌ظاهری که به گواه و گفته مراجعه‌کننده‌هایش، زخم‌هایی نیز بر پیکره‌اش هنوز وجود دارد. درد‌ها و زخم‌هایی مثل نبود یا کمبود نیروی متخصص، شلوغی و ازدحام کلافه کننده بیماران در درمانگاه ویژه‌اش و دیگرماجراها. یک روز پاییزی در بازدیدی سرزده از بیمارستان فارابی، پای حرف‌های مردم نشستیم.

هفت‌خوان نوبت‌گیری

در محوطه بیمارستان برخی بیماران روی نیمکت‌ها دراز کشیده‌اند. تعدادی نیز از فرط خستگی سر جایشان چرت می‌زنند. از سر و روی تعدادی از آنها هم خستگی می‌بارد. در ورودی بیمارستان، اتاق نوبت‌گیری وضعیت متفاوتی دارد.
جنب‌و‌جوش مراجعه‌کننده‌ها توی ذوق می‌زند و هرکسی در یک قانون نانوشته با تقلا و سرعت پی گرفتن نوبت است. هرکدام باید کارت ملی را به صفحه کیوسک ویژه جانمایی شده بچسبانند تا نوبت اولیه برایشان صادر شود در ادامه باید با آن برگه، سمت متصدی نوبت دهی بروند و وقتشان را تثبیت کنند.

اما این فرایند ثبت نوبت، آن طور که سروناز حمزه‌ای، بیمار نیشابوری می‌گوید یک روی قصه است. این بیمار در ادامه می‌گوید: یک هفته است که پنج دقیقه به هفت صبح، شروع به شماره‌گیری می‌کنم. خط این بیمارستان همیشه مشغول است. اما چاره چیست؟ شوهرم کارگر است و توان مالی مراجعه به بیمارستان خصوصی و دکتر‌های آن‌چنانی را ندارم. مجبورم از همین مسیر برای درمان اقدام کنم. اغلب مردم همین فکر مرا می‌کنند، چون نسبتا رایگان است.

خانم سن و سال‌دار دیگری نیز درباره نوبت‌گیری این طور توضیح می‌دهد: من برای دریافت نوبت از پزشک متخصص، از مرکز درمانی معمولی دیگر به اینجا ارجاع شدم. این مدل فرستادن بیمار هم دردسر خودش را دارد و باید چقدر چشم انتظار باشی که بتوانی نوبت بگیری.

در این میان یکی دیگر از شهروندان نوبت ارجاعی را بهتر می‌داند به شرط آنکه مردم از کم‌و‌کیف آن اطلاع داشته باشند. محبوبه کمالی که در صف نوبت‌گیری ایستاده در‌این‌باره می‌گوید: مرکز درمانی واقع در خیابان بهار مشهد، من را به بیمارستان فارابی ارجاع داد و نوبت من به اصطلاح ارجاعی است؛ بنابراین با این شیوه نیاز به نوبت‌گیری جدا نیست.

شهروندی که خودش را از شهرستان فریمان به بیمارستان فارابی رسانده دغدغه دیگری دارد، او می‌گوید: قبل ساعت‌۷ صبح باید کفش آهنین به پا کنید. جز آن باید یک آدم باسواد و صبور بی‌وقفه شماره ۳۸۰۱۵ را بگیرد و لحظه‌ای مکث و تعلل نکند تا خط آزاد شود. حالا تکلیف آدم‌هایی که سواد ندارند و کسی هم دور‌و‌برشان نیست را خدا می‌داند. 

ناگفته‌های دالان شلوغ

از ورودی بیمارستان، راه کلینیک ویژه بیمارستان را پیش می‌گیرم. جایی که برخی بیماران آن را دالان شلوغ نام‌گذاری کرده‌اند. جمعیت طوری است که در آن وقت روز جای سوزن انداختن نیست. صندلی‌ها کفاف بیماران و همراهانشان را نمی‌دهد. تعدادی ایستاده منتظرند تا نوبتشان برسد. دست‌کم تعدادشان به ۵۰۰ نفر می‌رسد.

خانمی که چند ماه است به تشخیص متخصص این بیمارستان آب مروارید چشم راستش را جراحی کرده است می‌گوید که: بینایی نصفه‌نیمه‌اش بعد از جراحی از بین رفته است. درددلش این است: اینجا مربوط به تأمین اجتماعی و رایگان است. یکی از مشکلات مردم کیفیت درمان در این بیمارستان است که چنگی به دل نمی‌زند. از طرفی مردم دستشان تنگ است و مجبورند در این اوضاع نابسامان اقتصادی، این همه علافی را تحمل کنند. مشکل این بیمارستان‌ها این است که دکتر متخصص کم دارد.

پدر پیری که پایش شکسته حرف‌هایش شنیدنی است: خدا را خوش نمی‌آید. بچه‌ام چند روز از کار و زندگی‌اش زده تا بتواند ویزیت دکتر بگیرد. پول نداریم مطب برویم و گرنه این همه راه از قوچان نمی‌آمدیم. مسئولان مشهد فکری برای پیرمرد‌ها کنند.

استقبال گرم مدیر بیمارستان از بازدید سرزده

با کیومرث افسری، رئیس بیمارستان فارابی مشهد به صورت اتفاقی مقابل در اورژانس بیمارستان رو به‌رو می‌شوم. با اینکه بازدیدمان، سرزده است از حضور رسانه در مجموعه‌اش بدون هماهنگی استقبال می‌کند.

در محوطه بیمارستان و مقابل چشم بیماران، درددل و گلایه‌هایشان را از مدیر بیمارستان می‌پرسم. از شلوغی بیش از حد به خصوص در کلینیک ویژه، نوبت‌گیری سخت و پیچیده بیماران یا همراهانشان. نبود پزشک متخصص و کاربلد در برخی تخصص‌ها و دیگر موارد. افسری آماری از وضعیت این مرکز درمانی ارائه می‌دهد و سپس پاسخ‌گوی پرسش‌ها می‌شود.

رئیس بیمارستان فارابی مشهد می‌گوید: در ۴۵ روز آینده «کت‌لب» که ترکیبی از اتاق عمل و اتاق رادیولوژی و بسیار پیشرفته است و همه بیماران تأمین اجتماعی شمال شرق کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد در این مرکز درمانی راه‌اندازی می‌شود.
او درمورد درمانگاه تخصصی فارابی هم بیان می‌کند: درمانگاه تخصصی این بیمارستان قدمت بیست ساله دارد و سال گذشته باتوجه به اینکه این مجموعه شرایط خوبی به لحاظ ساختاری نداشت با بودجه درخورتوجهی آن را بازسازی کردیم تا بیماران در فضای مناسب‌تر و استاندارد درمان خود را پشت سر بگذارند.

حضور روزانه ۳ هزار نفر در کلینیک ویژه

افسری با تأکید بر اینکه روزانه هزار بیمار فقط در کلینیک ویژه پذیرش می‌کنیم، ادامه می‌دهد: این تعداد گاه با حضور همراهانشان، به حدود ۳ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند که سعی شده شرایط خوبی برایشان فراهم شود.

رئیس بیمارستان فارابی مشهد با اشاره به اینکه بیمارستان را به بخش‌های ویژه اعم از ام‌آرای، سی تی اسکن و. مجهزکرده‌ایم، ابراز می‌کند: همه این امکانات برای این است که بیمار برای این موارد به مرکز درمانی دیگری مراجعه نکند و همه خدمات درمانی در یک جا جمع باشد. هر چند می‌پذیریم که با شرایط ایده‌آل فاصله داریم چرا که تعداد مراجعه‌کننده به بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی بسیار زیاد است.
به گفته افسری، در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی، پنج کلینیک و پلی‌کلینیک است که درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان ۱۷‌شهریور و فارابی جزو مهم‌ترین آنهاست.

راه‌اندازی مرکز درمانی رضا به زودی

او در ادامه نوید اتفاق‌های خوبی را در حوزه درمان می‌دهد: بیمارستان رضا که خدماتی مشابه مجموعه درمانی فارابی ارائه می‌دهد، در پانزده‌کیلومتری مشهد واقع و اقدامات اولیه عمرانی آن انجام شده است. اگر این بیمارستان راه‌اندازی شود، جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های بیمارستانی در استان خراسان رضوی خواهد بود.

رئیس بیمارستان فارابی مشهد در پاسخ به این پرسش که رایگان بودن هزینه‌های درمان در این مرکز و مجموعه‌های مشابه سازمان تأمین اجتماعی از کیفیت خدمات می‌کاهد، می‌افزاید: اینکه بگوییم این مراکز کاملا رایگان است و خدمات کیفیت کمی دارد درست نیست، زیرا بیماران ما هزینه‌هایشان را پیشاپیش پرداخت کرده‌اند.

افسری درباره نارضایتی‌های مردمی از طبابت برخی پزشکان نیز می‌گوید: در سال گذشته فقط در قسمت سرپایی ۴۸۰‌هزار بیمار ویزیت شدند که با این حجم بیمار ممکن است پزشک خسته باشد یا شرایط خاصی داشته یا بیمار انتظاری داشته که برآورده نشده است. در همین مدت در بخش بستری، نیز حدود ۱۹‌هزار بیمار در بخش‌های مختلف بستری شده‌اند که با توجه به سنجش‌های دقیق و علمی مختلف حدود ۸۰ درصد رضایتمندی داشته‌اند.

کمبود نیروی انسانی در دو رشته تخصصی

رئیس این بیمارستان درباره نحوه سنجش و پایش عملکرد بخش‌های مختلف درمانی نیز می‌گوید: بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی الگویی را طراحی و پیش‌بینی کرده است که هر کسی بستری می‌شود باید فرم نظرسنجی را پس از دریافت خدمات تکمیل کند. این فرم بلافاصله به دست مسئولان حوزه سنجش و پایش می‌رسد.
او ادامه می‌دهد: مهم‌تر از آن در خود بیمارستان فارابی، دفتر رسیدگی به نظرات مردمی داریم که مراجعه‌کنندگان می‌توانند به آن مراجعه کنند و در مدت کوتاه به نظرات آنها رسیدگی شود.

افسری با تأکید براینکه بنا به حجم انبوه مراجعات، در دو رشته تخصصی دچار محدودیت هستیم، می‌افزاید: در دو بخش ارتوپد و جراحی اعصاب تعداد بیماران زیاد است و در مقابل پزشک کم داریم. به همین اندازه، گلایه شهروندان در این دو رشته تخصصی بیشتر است، زیرا تعداد بیمار متقاضی درمان و تعداد پزشک، متناسب نیست. در این دو حوزه کمبود متخصص داریم.

نوبت‌دهی و نوبت‌گیری بیماران هم بخش دیگر صحبت‌های این مسئول بود که درمورد آن توضیح می‌دهد: اپراتور‌ها از قبل ساعت ۷ صبح پاسخ‌گوی بیماران به صورت تلفنی هستند.
او درمورد دیگر روش‌های نوبت‌گیری هم می‌گوید: روش ارجاع از دیگر مراکز درمانی هم ۵۰ درصد بیماران را تشکیل می‌دهد. از طرفی برای بیماران اورژانسی و سالمند سهمیه روزانه درنظر داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->